Hållbar stresshantering och återhämtning.
Handledning och stöd vid utmattning.

Välkommen till Simply Soul!

Här får du en möjlighet att landa mjukt. Du som stressar och känner att du aldrig kommer ikapp, du som kämpar tills det inte finns mer att ge. Du som gett så mycket av dig själv att energin tagit slut och kvar blev en utmattad version av dig. Simply Soul är för dig.

Simply Soul drivs av Jessica, utbildad återhämtningsterapeut, yogalärare och pedagog – specialiserad på stressrelaterad ohälsa. Med en bred kompetens och kunskaper inom en rad olika områden på ämnet stress, utmattningssyndrom och återhämtning är Simply Soul företaget för dig som vill till hållbar stresshantering, återhämtning och hälsa i såväl kropp, sinne och själ.  

Är du redo att hitta rätt återhämtning för just dig? Boka en kostnadsfri konsultation redan idag för att få reda på hur Simply Soul kan hjälpa dig framåt.

Återhämtningsterapi

För dig med utmattning eller för dig i riskzonen
Handledning i stresshantering och återhämtning

Kurser på egen hand

Digitala kurser för dig som vill få kunskap att hjälpa dig själv
till återhämtning på egen hand

Yoga

Ta del av sensing yoga och
sensing hatha yoga

Gratis guide

Guiden för dig som vill känna att du duger utan att behöva prestera hela tiden. För dig som kämpar, löser och pushar dig själv för att räcka till, men som ändå känner att du borde kunna och göra lite mer. 

Med denna guide får du tillgång till 16 reflektionsfrågor för att påbörja din resa från prestationsprinsessa mot att stå trygg i dig själv utan behovet att prestera för att duga.

Self care is how you take your power back 

Den bortglömda återhämtningen

Stress är en livsviktig kroppslig funktion. Utan den skulle vi troligtvis inte överlevt som art. På bara någon sekunder kan kroppen ställa om från lugn till mobilisering för att ta sig ur en farlig situation eller göra oss alerta på en specifik uppgift, och tur är det. När hjärnan uppfattar något som eventuellt hotfullt slår den på vårt sympatiska nervsystem och kroppen gör sig redo. Hormoner pumpas ut, blodet skickas ut i ben och armar och funktioner som anses kräva onödig energi slås av. 

Detta system är byggt för att vara kraftfullt, men bara under korta intensiva stunder. När det sympatiska nervsystemet slagits på skall det ta oss bort från faran eller utföra uppgiften för att sedan slås av. Denna process kräver mycket av vår kropp vilket balanseras upp av vårt andra fantastiska system, det parasympatiska nervsystemet. Där det sympatiska är byggt för kamp, flykt och koncentration är det parasympatiska dess balanserande motsats, nämligen vårt lugn och ro system.

Båda dessa system är därför lika viktiga och livsnödvändiga. Det är dock när vi befinner oss i det parasympatiska nervsystemet som vi har möjlighet att återhämta oss och läka. Det kan vi inte göra när det sympatiska systemet styr, lika lite som vi kan fly effektivt från ett hot när det parasympatiska styr. Det säger kanske sig självt att det inte är läge för kroppen att fokusera på återuppbyggnad mitt under en hotfull situation. Då är det bara fokus på överlevnad som gäller.

Enkelt kan man förklara det som att hjärnan i grunden tolkar vår omgivning på två sätt, tiger eller trygg. Det vill säga fara eller ingen fara. I många fall är det till vår fördel, det säkra före det osäkra. Problemet är att vår hjärna idag har en tendens att uppfatta väldigt mycket och som fara eller i behov av uppmärksamhet, även när det som stressar oss egentligen inte är farligt. 

Kroppen har naturligt förmågan att styra regleringen mellan det sympatiska och det parasympatiska men den regleringen är direkt kopplad till hur vi uppfattar vår situation och omgivning. Då vårt stressystem är konstruerat för korta men intensiva aktiveringar kan effekterna av ett sympatisk nervsystem som får vara igång under långa perioder vara skadligt för oss. Detta om det inte balanseras upp av vårt lugn och ro system, det parasympatiska. Balansen kan tippas och istället blir det sympatiska systemet det dominerande. Kroppen går då runt med konstant stresspåslag och som konsekvens kan stressrelaterad ohälsa uppstå. Kroppen har helt enkelt inte tid med läkning. Det vi då kan göra att hjälpa kroppen på traven genom att självreglera så att återhämtning blir möjlig. Att sömn är ovärderlig återhämtning för oss tror jag de flesta är överens om. Det många dock glömmer av är att aktiv återhämtning i vaket tillstånd är minst lika viktig, särskilt idag när många av oss befinner sig i det sympatiska nervsystemet stora delar av dagen. Att få in återhämtning i vardagen ger också goda effekter på nattvilan.

För att undvika ohälsa måste återhämtningen få vara en medveten och aktiv del av vår dag. Det är inte stressen i sig som är farlig, den är livsnödvändig, utan det är bristen på återhämtning i relation till upplevd stress som är farlig. Som tur är finns det mycket vi kan göra för att hjälpa oss själva till återhämtning och hälsa samt för att hantera den stress vi möter. Vill du veta mer eller vill du får hjälp med hur du kan få mer återhämtning i ditt liv så kontakta Simply Soul eller boka ett samtal redan idag.